درجی: دریچه‌ای رو به فرهنگ، زبان، مردم و خاک طالقان

درجی، به طالقانی یعنی: دریچه سقفی خانه‌های قدیمی که رو به نور و هوای تازه باز می‌شد و نقش پررنگی در معماری، فرهنگ، افسانه‌ها و مراسمهای طالقانی دارد.

درجی: دریچه‌ای رو به فرهنگ، زبان، مردم و خاک طالقان

درجی، به طالقانی یعنی: دریچه سقفی خانه‌های قدیمی که رو به نور و هوای تازه باز می‌شد و نقش پررنگی در معماری، فرهنگ، افسانه‌ها و مراسمهای طالقانی دارد.

درجی: دریچه‌ای رو به فرهنگ، زبان، مردم و خاک طالقان

دوست عزیز سلام

طالقان، ولایتی اصیل و ریشه دار، با مردمانی نجیب و آرام و فرهیخته و فرهنگی غنی و ناب و بی‌بدیل است.
از نظر جغرافیایی، طالقان را نگین رشته کوه‌های البرز می‌دانند. دیاری محصور در کوه‌های جنوبی مازندران و گیلان، همسایه با کرج و الموتِ قزوین. با فاصله 166 کیلومتری از تهرانِ پایتخت.

این دیار، 86 پارچه آبادی دارد که برخی از روستاهای آن، به دلایل فرهنگی (مثل: روستای اورازان - زادگاه جلال آل احمد که کتابی هم به همین نام دارد) سیاسی مذهبی (مثل: روستای گلیرد - زادگاه آیت الله طالقانی، جاذبه‌های توریستی (مثل: روستای کرکبود - آبشار کرکبود و روستاهای حاشیه سد طالقان) و دلایل دیگر، آوازه‌ای جهانی دارند.
همچنین یکی از مرموزترین روستاهای ایران که به "ایستا" معروف است و در خود طالقان به "ترک آباد" شهرت دارد، در آن واقع شده است.

امّا بیشترین شهرت طالقان، مربوط به مفاخر و بزرگان آن است. از ابوذر زمان (آیت‌الله سید محمود طالقانی) و نویسنده خسی در میقات (مرحوم جلال آل احمد) گرفته تا شهید تیمسار فلاحی، دکتر حشمت، درویش خانِ اهل موسیقی و زنده یاد مریم میرزاخانی که مشتی است نمونه‌ی خروار در ذکر مفاخر و بزرگان طالقان.

ناحیه طالقان، زیستگاه حیات وحش وگونه‌های متنوع گیاهی است که واجد ارزش‌های تفرجگاهی هستند.
طالقان به غیر از آثار ارزشمند طبیعی که درخود جای داده‌است، اماکن زیارتی و تاریخی ارزشمندی نیز دارد که بر جاذبه‌های آن می‌افزایند.

زبان مردم طالقان از ریشه های فارسی - تاتی است.
ما در اینجا گرد هم جمع شده‌ایم تا طالقان خود را بهتر شناخته و در جهت احیای فرهنگ و زبان خود گام برداریم.

تمام تلاش و همت ما بر این است که زبان و فرهنگ و خاک طالقان عزیزمان، از هر گزند و آسیب، محفوظ بماند.

خُجیره هم زبانان، البرزیانِ نازنین، شمایی قدم مایی چُشمی سر.
به خودمانی زبان گپ بَزنیم تا ماندگار بُمانه.


برای ارتباط با ما
از طریق ایمیل به آدرس taleghanidarji@gmail.com مکاتبه کنید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

مصائب اددمین

شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲ ق.ظ

مصائب اددمین

فرهنگ آن چیزی است که مردم با آن زندگی می‌کنند. مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه از جامعهٔ خویش فرا می‌گیرد. امروزه، شیوه ی استفاده از تکنولوژی و تعامل با پدیده های اجتماعی را هم باید به مجموعه فرهنگ اضافه نمود.

 روش استفاده از تلگرام، در گروهای و کانالهای آن و ارتباط با مدیران هر کانال، در کشور ما هنوز جا نیوفتاده و یا آموزش داده نشده است. بطوریکه مشاهده میشود، اکثر مدیران این کانالها و یا فعالین فرهنگی _اجتماعی خصوصا عرصه طالقان، در همان روزهای آغازین فعالیت ریپورت شده اند. داستان از این قرار است:

عمو 'چپاک قلی' از محله شانی  ِپَل و دارانی شکوفه و ... مَثَلتا عکس میگیره عو میخا هادیه یکی از این کانالانی میان درنگنون. عکسا میرسانه  کانالی مدیری بَ ، مدیر دی یه گتِه غلط کوردیه، یه کانال در راستای اهداف فرهنگی _اجتماعی طالقان، با رسالت اطلاع رسانی و شناساندن جاذبه های گردشگری و زبان و ... درست کوردیه، میا مینه عو باریکلا 20 نفر اویی بَ عکس برساندین و مطلب میشو یکی یکی وا مینه.
اولی مثلا 'شاه البرز طالقان' اویی ب یک خوجیره عکس برسایه کلی کیف مینه اما میا او د تشکر کنه، یادش میکوعه ای امان نکنه آقای شاه البرز بزنه اسپم کله ای میان(spam)، او ریپورت گرده. خلاصه بیسم الله بیسم الله گویان، میشو pv و یه 'خدا بداره' میگو و تشکر مینه و به خیر میگذره.

دومی با نام  man talak که پروفایلشی سرد عکس دی نوداره، یه دانه عکس یه کانال دیگه دِ ویگیتی، برسایه این کانالی بَ ، مایی مدیر کانال، از شانس این بنده خدا، اونجه بدیه و میگو که:
 دوست عزیز این عکسو قبلا در کانال دیگری قرار دادند. با عرض شرمندگی از قرار دادن این تصویر معذوریم.
این بگوتون همان و ابتدا راه ریپورت شدن همان. Man talak همین گو پیامو میخانه، دو تا فاحش اویی امواته هامیدیه و با حرص، یک دانه  اسپم کله ای میان میکوتانه، تا دیگه مدیر کانالی قیافه رِ نینه ...

سومین نفر دی از این زرنگ وچانه گو خودوش کانالداره و چشم ونمگیره بینه فلانیه کانال هی گت تر و پرمخاطب تر میبو. لذا هر روز، رفیقانشانی همراه توطئه مینون بر علیه این کانال. یه دانه عکس از نت ومیگیره و میرسانه مدیری ب، مدیر دی خبر نوداره این از چه قراره یه دستت درد نکنه و ممنون او رو میگو. اون زرنگ وچک دی قند دلشی میان عو میبو یه دانه خوجیر اسپم کله ای میان میزنه و به چوشم برهم زدنی، به اهداف شومش، میرسه.

چهارمی نفر دی اصلون خبر نداره اسپم چیه، چی نیه، هرکی او ر پیام هامیدیه، مینه آن گلا یه دکمه دره و او خیال مینه حتمنی دکمه ر باید بوکوتانه. همین تشکر و پیام بیچاره اددمینکه بدی، از روی ندانستن اویی سر میزنه و بدین ترتیب اسباب ریپورت شدن فراهم میگرده.

اما این اول بدبختیه مدیر کانال هست و 10 بار هم اعلام تو کانال که 'بابت مطالب و عکس های ارسالی سپاسگذاریم' فایده نو داره و  همین فردا که عمو 'چپاک قلی' عکس میرسانه و به دلیل ریپورت بودن مدیر، جواب تشکری دریافت نمینه، سیل بد و بیراهان سرازیر میبو:
مایی ب آدوم گردیه، یه دانه عکس دمینگنه کانالی میان، مردوم مینون یه خشک تشکر نمینه، یالشو آل ببوره، همه رفتگانشی قبری سر، ارمنی سگ .... 
سیاپت چهار نفر عضو بیگیتیه، فوکر کوردیه چه خبره! مطلب میرسانیم دمینگنه، یه تشکر د نمینه، فلان فلان شده گربه ی کوره و .... الی ماشاءالله

خلاصه اینکه همه ای که بیومین یه حرکتی کنون طالقانی واستان رو  بزین داغان کوردین، بد نی یکم این بیصاحاب تلگرامی همرا که کار مینیم، چم و خمانش دی یاد گیریم و آن د مهمتره، با اخلاق باشیم و مردمو الکی گرفتار نکنیم که علاوه بر روز جزا، ظلمی جواب همین دنیا به آدوم میرسه.
با سپاس از همه ی فرهنگ داران طالقان

✍ به قلم: مهدی آهنگری، گوران
📝 ویرایش و تنظیم: مریم قادری، اورازان

✅ برای 'دانستن' و 'آموختن' این اثر را نشر دهیم لطفا ❇️
سپاس

این متن با صدای خانم قادری تقدیم به شما (دریافت کنید)


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">