درجی: دریچه‌ای رو به فرهنگ، زبان، مردم و خاک طالقان

درجی، به طالقانی یعنی: دریچه سقفی خانه‌های قدیمی که رو به نور و هوای تازه باز می‌شد و نقش پررنگی در معماری، فرهنگ، افسانه‌ها و مراسمهای طالقانی دارد.

دوست عزیز سلام

طالقان، ولایتی اصیل و ریشه دار، با مردمانی نجیب و آرام و فرهیخته و فرهنگی غنی و ناب و بی‌بدیل است.
از نظر جغرافیایی، طالقان را نگین رشته کوه‌های البرز می‌دانند. دیاری محصور در کوه‌های جنوبی مازندران و گیلان، همسایه با کرج و الموتِ قزوین. با فاصله 166 کیلومتری از تهرانِ پایتخت.

این دیار، 86 پارچه آبادی دارد که برخی از روستاهای آن، به دلایل فرهنگی (مثل: روستای اورازان - زادگاه جلال آل احمد که کتابی هم به همین نام دارد) سیاسی مذهبی (مثل: روستای گلیرد - زادگاه آیت الله طالقانی، جاذبه‌های توریستی (مثل: روستای کرکبود - آبشار کرکبود و روستاهای حاشیه سد طالقان) و دلایل دیگر، آوازه‌ای جهانی دارند.
همچنین یکی از مرموزترین روستاهای ایران که به "ایستا" معروف است و در خود طالقان به "ترک آباد" شهرت دارد، در آن واقع شده است.

امّا بیشترین شهرت طالقان، مربوط به مفاخر و بزرگان آن است. از ابوذر زمان (آیت‌الله سید محمود طالقانی) و نویسنده خسی در میقات (مرحوم جلال آل احمد) گرفته تا شهید تیمسار فلاحی، دکتر حشمت، درویش خانِ اهل موسیقی و زنده یاد مریم میرزاخانی که مشتی است نمونه‌ی خروار در ذکر مفاخر و بزرگان طالقان.

ناحیه طالقان، زیستگاه حیات وحش وگونه‌های متنوع گیاهی است که واجد ارزش‌های تفرجگاهی هستند.
طالقان به غیر از آثار ارزشمند طبیعی که درخود جای داده‌است، اماکن زیارتی و تاریخی ارزشمندی نیز دارد که بر جاذبه‌های آن می‌افزایند.

زبان مردم طالقان از ریشه های فارسی - تاتی است.
ما در اینجا گرد هم جمع شده‌ایم تا طالقان خود را بهتر شناخته و در جهت احیای فرهنگ و زبان خود گام برداریم.

تمام تلاش و همت ما بر این است که زبان و فرهنگ و خاک طالقان عزیزمان، از هر گزند و آسیب، محفوظ بماند.

خُجیره هم زبانان، البرزیانِ نازنین، شمایی قدم مایی چُشمی سر.
به خودمانی زبان گپ بَزنیم تا ماندگار بُمانه.

برای ارتباط با ما
از طریق ایمیل به آدرس taleghanidarji@gmail.com مکاتبه کنید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

گزارش کوهنوردی

جمعه, ۵ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۰۶ ب.ظ

رشته کوه البرزدربخش شمالی ایران وبه ۳بخش شرقی غربی مرکزی تقسیم شده است شاه البرز ازقلل رشته کوه البرز مرکزی به ارتفاع۴۱۷۰متر است رشته کوه وقله البرز مرز طبیعی استان البرزوقزوین  راتشکیل میده دامنه جنوبی آن به دره طالقان از استان البرز و دامنه شمالی آن به دره الموت استان قزوین مشرف است شرح گزارش :روز چهارشنبه ساعت ۱۸از تهران ابتدای شهرک اپادانا محل تجمع سوار بر ماشین شخصی به سمت اتوبان تهران کرج راه افتادیم وطی ۱۵۰کیلومتر رانندگی به طالقان. شهرک رسیدم و در زور خانه پورپای ولی شب را ماندیم و برای صرف شام به هتل کوروش رفتیم .و صبح  ۵شنبه ساعت۶صبح به سمت ی روستای ییلاقی حسنجون مبداحرکت در ارتفاع۱۹۳۰mرسیدم اعضاگروه پس از اماده شدن در صفی منظم پیمایشو راآغار کردیم(لازم به ذکر است بهترین زمان صعودبه شاه البرز خردادماه است مسیر صعود از جبهه جنوبی  بعداز گذشتن از باغهای منطقه به اسم دوربان.
 دوراهی پاکوپ به پل چوبی رسیدیم بعدازگذشت آن به چشمه رسیدم برای صرف صبحانه توقف کردیم اونجا اول مسیر سربالای (تیرجا لات)هواعالی وبا ادامه حرکت ازشیب تندی بالارفتیم وکم کم ارتفارع گرفتیم مسیر رااز روی یال به سمت شمال ادامه دادیم وآفتاب تندتر میشدو ساعت 14:15 به گوسفند سرا (میانو) در ارتفاع2930m رسیدیم و تعداد زیادی چادر که حاکی از حضور تعدادزیادی کوهنورد بود کمی فاصله گرفتیم و در جایی مسطح کمپ را برپا کردیم  دو چشمه اب در نزدیکی کمپ قرار داشت و استراحت کردیم و ۶صبح اماده حرکت در مسیر پاکوپ پر شیبی به سمت خط الراس حرکت کردیم با عبور عرضی از یک برف چال به خط الراس (سیاه سنگان) رسیدم با ادامه حرکت به یال منتهی به قله (گردنه خاص) در مسیر نسبتا پر شیب در ساعت 10:30به قله شاه البرز ارتفاع4170mرسیدم فضای قله نسبتا کوچک ودر جبهه شمالی پرتگاهای عمیقی قرار داشت بر روی قله چشم انداز زیبایی از ناز و کهار- دماوند-آزادکوه-از قلل تخت سلیمان-علم-سیاه لان خشهچال و ده پیچ بن الموت و همچین سد طالقان دیده میشد باد می وزیدو پس از گرفتن تعدادی عکس مسیر برگشت به سمت کمپ را در پیش گرفتیم و در ساعت 14به کمپ رسیدیم برای صرف ناهارو استراحت توقف کردیم  سپس با جمع کردن چادرساعت 16 مسیر برگشت به  سمت روستا حسنجون  را در پیش گرفتیم ساعت 20:15  رسیدم و سوار بر ماشین روستای حسنجون و طبیعت زیبایش را ترک کردم به سمت تهران
کل مسافت طی شده رفت و برگشت.35‌ کیلومتر
سرعت متوسط صعود.km/h3/ 2.5
مسیر صعود جبهه جنوبی
اختلاف ارتفاع2200m
زمان خالص صعود8:30h

سرپرست برنامه اقای محمد صالحی
گزارش نویس و راهنما .آرش عباسی
اعضای گروه . محمد صالحی علی عامری آرش عباسی .محمد بینایی.
اقای شریعتی.  خانمها .فرهین .مهسا .الهام. .متین‌.

کوهنوردان طالقان .خانم عباسی خانم جلیلی خانم عباسی خانم کوهستان خانم اجلالی اقای طاهریان .اقای بهرامی اقای مجید مهرانی  خانم صحرا گرد از تمامی کسانی که ما رو در این برنامه یاری کردن کمال تشکر را داریم وتشکر ویژه از اهالی خوب (حسنجون) که در مسیر کمکهای خوبی به ما داشتند
نکات مثبت برنامه.
مدیریت قوی.برنامه ریزی و زمان بندی. تمرینات مناسب. بهترین زمان صعود قله و هماهنگی کل اعضا