درجی: دریچه‌ای رو به فرهنگ، زبان، مردم و خاک طالقان

درجی، به طالقانی یعنی: دریچه سقفی خانه‌های قدیمی که رو به نور و هوای تازه باز می‌شد و نقش پررنگی در معماری، فرهنگ، افسانه‌ها و مراسمهای طالقانی دارد.

درجی: دریچه‌ای رو به فرهنگ، زبان، مردم و خاک طالقان

درجی، به طالقانی یعنی: دریچه سقفی خانه‌های قدیمی که رو به نور و هوای تازه باز می‌شد و نقش پررنگی در معماری، فرهنگ، افسانه‌ها و مراسمهای طالقانی دارد.

درجی: دریچه‌ای رو به فرهنگ، زبان، مردم و خاک طالقان

دوست عزیز سلام

طالقان، ولایتی اصیل و ریشه دار، با مردمانی نجیب و آرام و فرهیخته و فرهنگی غنی و ناب و بی‌بدیل است.
از نظر جغرافیایی، طالقان را نگین رشته کوه‌های البرز می‌دانند. دیاری محصور در کوه‌های جنوبی مازندران و گیلان، همسایه با کرج و الموتِ قزوین. با فاصله 166 کیلومتری از تهرانِ پایتخت.

این دیار، 86 پارچه آبادی دارد که برخی از روستاهای آن، به دلایل فرهنگی (مثل: روستای اورازان - زادگاه جلال آل احمد که کتابی هم به همین نام دارد) سیاسی مذهبی (مثل: روستای گلیرد - زادگاه آیت الله طالقانی، جاذبه‌های توریستی (مثل: روستای کرکبود - آبشار کرکبود و روستاهای حاشیه سد طالقان) و دلایل دیگر، آوازه‌ای جهانی دارند.
همچنین یکی از مرموزترین روستاهای ایران که به "ایستا" معروف است و در خود طالقان به "ترک آباد" شهرت دارد، در آن واقع شده است.

امّا بیشترین شهرت طالقان، مربوط به مفاخر و بزرگان آن است. از ابوذر زمان (آیت‌الله سید محمود طالقانی) و نویسنده خسی در میقات (مرحوم جلال آل احمد) گرفته تا شهید تیمسار فلاحی، دکتر حشمت، درویش خانِ اهل موسیقی و زنده یاد مریم میرزاخانی که مشتی است نمونه‌ی خروار در ذکر مفاخر و بزرگان طالقان.

ناحیه طالقان، زیستگاه حیات وحش وگونه‌های متنوع گیاهی است که واجد ارزش‌های تفرجگاهی هستند.
طالقان به غیر از آثار ارزشمند طبیعی که درخود جای داده‌است، اماکن زیارتی و تاریخی ارزشمندی نیز دارد که بر جاذبه‌های آن می‌افزایند.

زبان مردم طالقان از ریشه های فارسی - تاتی است.
ما در اینجا گرد هم جمع شده‌ایم تا طالقان خود را بهتر شناخته و در جهت احیای فرهنگ و زبان خود گام برداریم.

تمام تلاش و همت ما بر این است که زبان و فرهنگ و خاک طالقان عزیزمان، از هر گزند و آسیب، محفوظ بماند.

خُجیره هم زبانان، البرزیانِ نازنین، شمایی قدم مایی چُشمی سر.
به خودمانی زبان گپ بَزنیم تا ماندگار بُمانه.


برای ارتباط با ما
از طریق ایمیل به آدرس taleghanidarji@gmail.com مکاتبه کنید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

اربعین

يكشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۴۷ ق.ظ

سم الله الرحمن الرحیم
اربعین


فصل اول

این واژه از دیرباز در بین اقوام وملل مختلف مورد توجه بوده و هر ملتی در فرهنگ خودش کم و بیش با این کلمه انس و الفت داشته است و به قولی رفیق گرمابه وگلستان هر مکتبی میباشد.
چه خوش گفت خواجه شیراز علیه الرحمة:
سحر گه رهروی در سرزمینی
همی گفت این معما با قرینی
که ای صوفی شراب آنگه شود صاف
که در شیشه برآرد أربعینی
در فرهنگ اسلام نیز این واژه در مسائل فقهی،اخلاقی،عرفانی و اعتقادی محط نظر است به نحوی که می توان ادعا کرد نوعی رابطه تکوینی و تشریعی برای این مفهوم در اسلام وجود دارد.


فصل دوم 


مضامین روایاتی که حاوی واژه اربعین هستند:

۱-خدای متعال طینت و سرشت و ذات انسان را در مدت چهل روز بپرداخت.

۲-انسان در چهل سالگی به بلوغ عقلانی میرسد.
در۴۰سالگی خداوند متعال به ملائکه موکل انسان وحی می فرستد که من به بنده ام عمر کافی جهت کسب معرفت عنایت کردم از این پس بر او سخت بگیرید و تمام اعمالش کم یا زیاد کوچک یا بزرگ همه را بنویسید.

۳-فردی که تا چهل سالگی استعداد هدایت را در خود به وجود نیاورد وصول به سعادت برایش مشکل خواهد شد.

۴-کسی که خمر بنوشد تا چهل روز نماز و روزه اش قبول نمیشود.

۵-شهادت چهل مؤمن بر جنازه مسلمانی مؤجب غفران اوست.

۶-حد همسایگی تا چهل منزل از هر طرف است.

۷-حضرت یونس علیه السلام چهل روز در شکم ماهی بود.

۸-انقطاع وحی از رسول خدا به مدت چهل روز بود.


در ادبیات عرفای الهی نیز عدد چهل بسیار مورد نظر بوده و در اعمال و اذکار و اوراد این توجه بیشتر روشن میگردد.
ر ج رساله سیر و سلوک منسوب به بحرالعلوم ص۲۹

فصل سوم


اربعین در مکتب سیدالشهداء
امام صادق علیه السلام فرمودند:
ای زراره بدان تحقیقا آسمان به مدت چهل روز بر حسین علیه السلام خون گریست و زمین به مدت چل روز تیره و تار گشت و خورشید به مدت چهل روز با کسوف و حالت خونرنگ به اندوه و ماتم نشست و کوهها قطعه قطعه گشت و دریاها به تلاطم در آمد و ملائکه تا چهل روز برحسین علیه السلام گریستند ....
نکته حائض اهمیت این است که باید دانست یکی از شعائ مختص شیعه که در هیچ مکتب و ملتی نظیر و مشابهی برای او نمی توان یافت مسأله اربعین حضرت أباعبدلله الحسین علیه السلام است؛
واین از اختصاصات فرهنگ تشیع است.
زیارت مخصوصه آن حضرت در روز اربعین شعار مخصوص شیعه است و برای هیچ فردی از سایر معصومین علیهم السلام حتی برای رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم این مسأله وجود ندارد .زیارت حضرت در این روز و اقامه مجلس عزا فقط و فقط اختصاص به ایشان دارد!


فصل چهارم


ورود جابر بن عبدالله انصاری به کربلا
در کتاب «بشاره المصطفی » آمده است:
عطیه عوفی میگوید: به همراه جابر بن عبد الله انصاری به منظور زیارت قبر امام حسین علیه السلام وارد کربلا شدیم. جابر نزدیک شریعه فرات رفت.غسل کرد و لباس‌های نیکو پوشید... سپس به طرف قبر مطهر، حرکت کردیم. جابر هیچ قدمی را برنمی‌داشت، الا اینکه ذکر خدا می‌گفت، تا به نزدیک قبر رسیدیم. سپس به من گفت:
مرا به قبر برسان. من دست او را روی قبر گذاشتم. جابر روی قبر افتاد و غش کرد. من مقداری آب روی صورتش پاشیدم. وقتی به هوش امد، سه بار گفت: یا حسین. سپس گفت: ای حسین چرا جواب مرا نمی‌دهی؟ بعد به خودش گفت: چگونه می‌توانی جواب دهی در حالی که رگ‌های گلوی تو را بریده‌اند و بین سر و بدنت جدایی افتاده است. شهادت می دهم که تو فرزند خاتم النبیین و سید المومنین...و پنجمین فرد از اصحاب کساء هستی...درود و سلام و رضوان الهی بر تو باد. سپس به اطراف قبر امام حسین علیه السلام حرکت کرد و گفت: "السلام علیکم ایتها الارواح التی حلت بفناء الحسین... اشهد انکم اقمتم الصلاة و اتیتم الزکاة و امرتم بالمعروف و نهیتم عن المنکر"

✍علی اصغر یزدانی_شهر مقدس قم



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">